W starożytności substancje takie określano jako remedium nostrum. Były to leki o wątpliwej skuteczności, sprzedawane dzięki nowatorskim jak na owe czasy zabiegom reklamowym. Zalążek czegoś takiego jak marka, a także wiele technik marketingowych (opisywanie najzwyklejszych składników niezwykłymi słowami) narodziło się właśnie na potrzeby tej szarlatanerii. Najsłynniejszym tego typu lekiem był sprzedawany w XIX wieku olej z chińskiego węża wodnego. Był to leczący wszelkie choroby cudowny eliksir dystrybuowany przez sieć objazdowych cyrkowych uzdrawiaczy. Wiele z tych mikstur przetrwało do naszych czasów, ewoluując w symbole kultury masowej. Poniżej bardzo luźne tłumaczenie Joe Nickella Pop Culture: Patent Medicines Become Soda Drinks.
4 komentarze
OIMW to nazwa Coca Cola pochodzi od lisci koki i orzeszkow cola (pln. Afryka, stosowane podobnie jak liscie koki)
OdpowiedzUsuńWłaśnie widzę to informacje na polskiej wiki, muszę się zastanowić :)
OdpowiedzUsuńWarto dodać, że Tytoń był kiedyś uważany za lek na najrozmaitsze schorzenia, i w XVI wieku był dostępny tylko w aptekach.
OdpowiedzUsuńZaś amfetamina była wprowadzona na rynek jako środek przeciwko nerwicom oraz odchudzający.
Sprawdzilem w 'Ziarnach zmian', i zapamietalem prawie dobrze: nie Afryka pln. a Zachodnia; ponadto autor wyraza przypuszczenie ze orzeszkow (tudziez ekstraktu) w napoju nie bylo i byl to tylko chwyt marketingowy.
OdpowiedzUsuń